NPO wil met streamingdiensten samenwerken voor ‘hoogstaand drama’

De Nederlandse Publieke Omroep staat open voor samenwerking met internationale mediapartijen om Nederlandse dramaseries van hoge kwaliteit te maken. Dat zei NPO-voorzitter Shula Rijxman in haar nieuwjaarstoespraak. Het zou voor het eerst zijn dat de publieke omroep de samenwerking zoekt met commerciële partijen die eigen distributiemogelijkheden hebben.

“We willen een experiment beginnen waarbij tot en met 2021 in totaal vijf producties mogelijk zijn. Partijen die zich hiervoor kunnen aanmelden zijn mediadiensten met een eigen platform, zoals bijvoorbeeld Netflix, Videoland, Disney Plus en Amazon”, zei Rijxman. Ze noemt meer budget voor de Nederlandse creatieve industrie en meer zichtbaarheid als belangrijke voordelen.

“Met een experiment kunnen we een goed beeld krijgen van alle voor- en nadelen”, zei Rijxman. De NPO zegt dat een “uiterst zorgvuldige aanpak” nodig is, omdat dit soort samenwerkingen met commerciële partijen volgens de wet niet de ‘publieke taakopdracht’ van de omroep mag ondermijnen. Details over bijvoorbeeld aanmelding, financiering en uitzendrechten volgen later.

Investeringen in dramaseries

Het kabinet zei eerder te willen dat streamingdiensten en bioscopen een deel van hun omzet gaan investeren in Nederlandse films en series.

Los van het samenwerkingsexperiment wil de NPO de komende jaren zelf ook blijven investeren in Nederlands drama, dat volgens Rijxman populair is onder kijkers. “Ons publieke Nederlandse product is het waard om gezien en gehoord te worden in het overvolle medialandschap.”

Rijxman kondigde verder aan dat ze een convenant wil sluiten met omroepen over diversiteit. Ook wordt er een actieplan ontwikkeld om jongeren beter te bereiken en jong talent meer ruimte te geven om zich bij de NPO te ontwikkelen.

‘Heroverweeg plannen Ster’

Ze riep de politiek op om de plannen over minder Ster-reclame te heroverwegen. “Zorg ervoor dat de maatregelen niet ten koste gaan van de programma’s waar ons publiek zo van geniet”, zei ze. Rijxman haalde verder onder meer aan dat NPO 1 vorig jaar de best bekeken zender van het land was en dat in de top 25 van populairste programma’s 19 programma’s van de NPO stonden.

Bron: NOS.nl
Klik op de afbeelding voor het originele artikel op nos.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Free Web Hosting